Een weekend met z’n tweetjes weg. Het was weer tijd vonden mijn vriend en ik; een beetje quality time. Ons kennende is er geen betere manier voor quality time dan tijdens een city trip, dus boekten we een retourtje naar Kopenhagen. Zowel mijn vriend als ik waren beide nog nooit in Denemarken geweest, noch Scandinavie, dus we waren erg enthousiast om te vertrekken. Mijn vriend kwam de dag voor vertrek met een heftige jetlag terug van zijn werkreisje in Seattle met een verlenging in Mexico. Erg rot natuurlijk om dan direct door te moeten naar een city trip met je vriendin uiteraard.

We vlogen om 10:00 uur en na een snel drankje en hapje aan boord waren we alweer geland. Het vliegveld was overzichtelijk en de trein naar ons station was snel gevonden. Binnen een uur na landen stonden we al in ons hotel. We hadden een kamer geboekt bij een van de hotels van de Guldsmeden keten. De kamer was schattig, met een houten bed, ecologische zepen, bamboo tandenborstels en gerecyclede flesjes voor het ‘heerlijke en schoonste’ kraanwater ter wereld, zoals de Denen het noemen.

Na het installeren in de hotelkamer gingen we op weg naar een plekje voor lunch. We kwamen uit bij Grams, waar we overheerlijke (prijzige) broodjes bestelden met een kop koffie (uiteraard een espresso voor meneer en een latte voor mij). De mannen in dit piepkleine tentje waren uiterst vriendelijk en boden ons binnen no-time een lijst aan met leuke activiteiten in de omgeving, die zijzelf hadden samengesteld. Tijdens het eten kregen we ook nog een shot van rode bessen aangeboden en iets later nog een stuk kaneelcake. Oprecht, een beter begin van dit weekend weg had ik me niet kunnen indenken.

Na deze lunch zijn we de stad gaan verkennen. Het eerste wat me opviel was dat de straten erg breed zijn en dat er erg veel rust is in de stad. Weinig toerisme (THANK GOD) en weinig auto’s. Er wordt veel gefietst en er zijn veel fietspaden door de hele stad heen. De gebouwen zijn allemaal erg mooi en de mensen zijn vriendelijk. Iedereen spreekt er Engels, wat uiteraard ook erg prettig is in een vreemde stad.

Na een lekkere wandeling door de stad zonder direct voor de highlights te gaan, zijn we vroeg gaan eten bij LeLe, een Vietnamees. Dit concept was super leuk; streetfood wat je aan de bar kon bestellen en betalen, en weer kon afhalen bij de keuken nadat je buzzer was afgegaan. Uiteraard paarden we de loempia’s, viskoekjes, Vietnamese gehaktballen en andere happen met een Tiger biertje.

De dag erna zijn we er echt opuit gegaan. We zijn na een kop koffie met taart bij Bertels Cafe met een oud klasgenoot van de Hotelschool naar Nyhavn gegaan (waar de welbekende gekleurde huisjes staan). Hierna zijn we doorgewandeld naar de enige echte zeemeermin. Zoals iedereen altijd al zegt is het niet veel bijzonders, maar toch ben ik blij dat we de wandeling erheen ondanks de kou gemaakt hebben. Deze avond aten we in het ‘meatpacking district’, bij BOB. Het eten daar was prima, maar minder goed dan we verwacht hadden bij de uitstraling die het restaurant en de kaart ons gaf.

Op zaterdag zijn we voor de tweede dag op rij gaan ontbijten bij de Tivoli Foodmarket. De eerste dag hadden we heerlijke Danish Pastries gehad met Ricco’s koffie erbij, op zaterdag kozen we het tentje ernaast en aten we kaneelbroodjes. Na het ontbijt zijn we naar Christianiensburg gegaan, waar we heerlijk doorheen hebben gewandeld. We hebben in de haven geluncht met heerlijke Flammkuche en zijn hierna door de kou weer ustig via Nyhavn weer teruggewandeld naar het hotel om op te warmen. Deze avond aten we wederom in de Meatpacking district, ditmaal bij Cock’s and Cows; een burger tent. De hele tent zat vol, het eten was lekker en de biertjes waren ijskoud. Een heerlijke manier om de laatste avond te spenderen.

De laatste dag namen we weer een ontbijtje bij de Foodmarket en na het uitchecken maakten we een wandeling door Fredriksburg. Dit was minder boeiend dan gehoopt, maar we hebben zo nog wel wat beweging gehad voordat we onze vlucht moesten pakken. Toen we net in de hotelbar aankwamen voor een laatste drankje en kaartspelletje begon het hard te sneeuwen.

Voor mij een prachtig einde aan een heerlijk weekendje in een nieuw land.

Written by IamBlogaholic

Hi, I am Blogaholic. After obtaining my Bachelor's degree, I started working, but I decided that I needed something to really make me happy, which turned out to be writing. I enjoy writing about my life, food, traveling and day-to-day life. Writing for me is a way to be creative,...